Železná opona na Šumavě se dotkla střežení státních hranic se Spolkovou republikou Německo a Rakouskem. Koncepce ochrany a ostrahy státních hranic byla odlišná v 50. a 60. letech (první etapa) a v 70. a 80. letech (druhá etapa). Důkazem toho je zejména dislokace pohraničních útvarů, která je rozepsána níže. Zatímco k roku 1951 (zaujetí sestavy Pohraniční stráže) oblast Šumavy střežilo 42 pohraničních rot, které byly dislokovány ke třem pohraničním brigádám (7. brigáda Sušice, 10. brigáda Volary a 15. brigáda České Budějovice), v roce 1984 to byla méně než polovina tohoto počtu - celkem 19 pohraničních rot při dvou pohraničních brigádách (9. brigáda Domažlice a 7. brigáda Sušice).
Pro první etapu Pohraniční stráže a železné opony na Šumavě se budovaly roty v blízkosti státních hranic, a to na odlesněných a odvodněných mýtinách uprostřed lesů. Domovem pohraničníků tady byly jednoduché dřevěné UBA baráky, které se v průběhu 50. let a zejména od první poloviny 60. let začaly modernizovat na zděné TUBA objekty. V místech zaniklých vysídlených osad se baráky zpravidla nebudovaly - tady roty vznikaly adaptací původních objektů (velké domy, hostince, hájovny, školy, fary, celní úřady, budovy Finanční stráže, kostely posloužily jako skladiště a tělocvičny). Pro druhou etapu Pohraniční stráže a železné opony na Šumavě byly ponechány zděné TUBA objekty a adaptované objekty zaniklých osad nebo se budovaly nové kasárenské areály (tzv. horské hotely) v blízkosti pohraničních obcí.
Roty první etapy na starých fotografiích - Javoří Pila coby UBA baráky, Javoří Pila coby TUBA objekt, Zvonková coby škola a fara osady, Knížecí Pláně coby velké domy osady (obrázek 1 zdroj: Vladimír Mikuša, obrázek 2 zdroj: Josef Frýdl, obrázek 4 zdroj: Tomáš Karač)

Roty první etapy v současnosti - Soutok coby UBA baráky, Račín coby škola osady


Roty druhé etapy na starých fotografiích - Pasečná coby kasárenský areál, České Žleby coby kasárenský areál, Svatá Kateřina coby celnice s oddělením Finanční stráže (obrázek 2 zdroj: Jiří Štryncl)

Roty druhé etapy v současnosti - Polom, Pasečná


V první etapě Pohraniční stráže na Šumavě železnou oponu představovalo elektrické zařízení k ochraně hranic (EZOH) - jeho hlavním prvkem byla stěna drátěného zátarasu, která byla zesílena několika vodiči s vysokým napětím 2000-6000 voltů. Elektrifikovaný drátěný zátaras vedl těžko schůdným terénem v blízkosti státních hranic - příroda okolo hranic na Šumavě si rozhodně nevybírala - dráty překonávaly hory a zářezy, husté lesy, podmáčená místa apod. Elektrický proud ve drátěném zátarasu byl vypojen na konci roku 1965 a zátaras ještě nějaký čas na některých místech sloužil jako překážka pro narušitele než byl odstraněn. Postupně se ještě v 60. letech přešlo na jednostěnný drátěný zátaras se slaboproudým signalizačním zařízením - tzv. signální stěnu U-60, která byla od 70. let postupně modernizována na verzi U-70 a v roce 1983 byla zpracována dokumentace k signálnímu zařízení ve verzi U-80. Signální stěny ve srovnání s elektrifikovaným drátěným zátarasem se posunuly již více do vnitrozemí do upravené trasy po urovnání terénu. Signální stěny na Šumavě vesměs kopírovaly linie současných zpevněných (a mnohdy zároveň i turistických) cest a komunikací, které se přímočaře táhnou okolo hranic. Z linie elektrifikovaného drátěného zátarasu (tzv. starého drátu) se dochovaly zarůstající lesní průseky a rýhy, ve kterých tu a tam můžeme najít keramický izolátor, ostnatý drát nebo kůly.
Hlavní prvek železné opony na starých fotografiích - na obr. 1 a 2 elektrifikovaný drátěný zátaras, na obr. 3 a 4 signální stěna (obrázek 3 zdroj: Marek Syč, obrázek 4 zdroj: Petr Větrovský)

Průseky po elektrifikovaném drátěném zátarasu a prvky jeho konstrukce




Linie po signální stěně a pozorovatelna



Součástí obrany československých západních hranic byly objekty polní obrany, které byly zahrnuty do tzv. utajené obrany železné opony. Typickým příkladem objektů polní obrany se staly kulometné objekty, pozorovatelny a úkryty pod zemí. Železobetonové objekty byly zabudovány do rozvalin domů zaniklých příhraničních osad, jiné se nacházely na horizontech, svazích a dalších místech, která zaručovala pozorování nepřítele a případnou obranu. Další jsou ukryty na loukách nebo v lese pod zemí a upozorňuje na ně patník (ryska na něm ukazuje směr bunkru). Na Šumavě se tyto objekty nacházejí zejména v prostoru Železnorudského průsmyku a na linii zaniklých osad od Bučiny po Nové Údolí. U hranic s Rakouskem lze objekty vypozorovat u Zadní Zvonkové. Dalšími příklady objektů polní obrany jsou protitankové překážky (příkopy, jehlany a rozsocháče), protipěchotní překážky (překážkové kolíky, ostnaté dráty) a závory.
Palebný kulometný objekt na Bučině


Jednotlivé fáze odkrývání objektu určeného k úkrytu na Silnici


Promítneme-li úsek Šumavy do pole (od silnice Nýrsko-Svatá Kateřina k silnici Přední Výtoň-Guglwald), vypadala dislokace ve členění brigáda-prapor-rota k rokům 1951 a 1984 následovně.
Dislokace pohraničních útvarů na Šumavě ke dni 1. 1. 1951
1. prapor Nýrsko / 7. brigáda Sušice
2. rota Svatá Kateřina
3. rota Kóta nad Chodskou Úhlavou
4. rota Zadní Chalupy
5. rota Údolí Lovečná
2. prapor Železná Ruda / 7. brigáda Sušice
6. rota Na Ostrých boudách
7. rota Černé jezero
8. rota Svaroh (Svarožná)
9. rota Alžbětín
10. rota Debrník
11. rota Polom
3. prapor Prášily / 7. brigáda Sušice
12. rota Jezero Laka (Plesné jezero)
13. rota Gsenget
14. rota Nad Prášilským jezerem (Poledník)
15. rota Jelení skok
4. prapor Modrava / 7. brigáda Sušice
16. rota Javoří Pila
17. rota Soutok
18. rota Roklan
19. rota Slatě
20. rota Březník
1. prapor Kvilda / 10. brigáda Volary
1. rota Švele
2. rota Prameny Vltavy
3. rota Bučina
4. rota Kóta
5. rota Knížecí Pláně
2. prapor Kunžvart / 10. brigáda Volary
6. rota Žďárek
7. rota Světlé Hory
8. rota Horní Silnice
9. rota Dolní Silnice
10. rota Cazov
3. prapor Stožec / 10. brigáda Volary
11. rota Krásná Hora
12. rota Nové Údolí
13. rota Stoka
14. rota Třístoličník
15. rota Plešné jezero
4. prapor Horní Planá / 10. brigáda Volary
16. rota Planina
17. rota Smrčina
18. rota Zvonková
19. rota Celnice
20. rota Račín
1. prapor Přední Výtoň / 15. brigáda České Budějovice
1. rota Dolní Vltavice
2. rota Rychnůvek
3. rota Pasečná
Dislokace pohraničních útvarů na Šumavě k roku 1984
3. prapor Nýrsko / 9. brigáda Domažlice
17. rota Svatá Kateřina
18. rota Pod Ostrým (Hamry)
1. prapor Železná Ruda / 7. brigáda Sušice
1. rota Černé jezero
2. rota Svaroh (Svarožná)
3. rota Debrník
4. rota Polom
5. rota Prášily
6. rota Javoří Pila
2. prapor Volary / 7. brigáda Sušice
7. rota Kvilda
8. rota Borová Lada
9. rota Žďárek
10. rota Dolní Silnice
11. rota České Žleby
12. rota Stožec
13. rota Nová Pec (Klápa)
3. prapor Lipno / 7. brigáda Sušice
14. rota Zvonková
15. rota Kyselov
16. rota Pasečná
17. rota Spáleniště