Filmová místa - Trilogie s Tomášem Holým

Kdo by jako dítě nechtěl trávit prázdniny v lůnech šumavské přírody. Na přelomu 70. a 80. let natočil režisér Václav Gajer tři návazné filmy – Pod Jezevčí skálou, Na Pytlácké stezce a Za trnkovým keřem. Příběhy vypráví o klukovi Vaškovi (Tomáš Holý), který tráví léto na Šumavě u dědy, hajného Straky (Gustáv Valach).
 
Příběhy ve filmech jsou jednoduché a zároveň nepředvídatelné, jsou pocukrovány značnou vrstvou krásy šumavské přírody a životem v ní. Mnozí z nás by mohli namítat, že taková příroda zůstala jen na filmovém plátně a Šumava nyní vypadá jinak. Není tomu tak. Vzpomínám si, jak dědeček Straka říká vnukovi Vaškovi: „Tys moje naděje a radost.“ Tato krátká a milá slova jednoduše vystihovala poměry v rodině. Se synem se pan Straka rozešel kdysi ve zlém, jelikož si přál, aby i on byl jednou hajným. Straka ve filmu pravil: „Kam to dotáhl? Dovedu si představit, jaký mu narostl pupek na tom úřadě.“ Hajný Straka po úvodní nelibosti ke vnukovi začal pozorovat Vaškův zájem o přírodu. Později už nezůstalo u zájmu. Hajný Straka brával vnuka s sebou na obchůzky a zaučoval ho do každodenní práce hajného. Ostatně příběh trilogie vychází ze skutečnosti. Scénárista Josef Pohl k tomu uvedl: „Setkal jsem se na Šumavě s jedním lesníkem, měl synovce, který u něho pracoval, ale po vojně se už k němu do lesa nevrátil. Našel si jiné zaměstnání. Je vedoucím nějaké vinárny. Když jsem se po čase s tímto hajným setkal a vyřizoval mu pozdrav od synovce Josefa, odpověděl: Nemám žádného synovce, neznám žádného Josefa! Zanevřel na něho proto, že zradil své povolání. Utkvělo mi to v paměti - láska k profesi, k lesu, k přírodě, braná s tak nesmlouvavou opravdovostí, která jde až tak daleko, že se zřekne „vlastní krve.“
 
Velkou roli při natáčení trilogie sehrála Pohraniční stráž a její rota ve Kvildě. Pomineme-li zvýšenou bdělost a ostražitost nad dodržováním zákazu vstupu do hraničního pásma (začínalo za obcí Kvilda), podíleli se pohraničníci zejména na technickém zabezpečení při natáčení a doprovodu filmového štábu do hraničního pásma. Někteří z nich se účastnili přímého natáčení.
 
Filmový štáb se usídlil v rekreační chatě Jihočeských cihelen na Churáňově a odtud vyjížděl do okolí. Nebudu rozebírat všechna místa natáčení trilogie. Zaměřím se na dvě hlavní místa – jsou jimi obce Srní a Kvilda. Asi 500 metrů od návsi v Srní stojí Klostermannova chalupa, která v trilogii představovala hájenku dědečka Straky a dočasný příbytek pro malého Vaška. Až do současnosti je celý prostor Klostermannovy chalupy pečlivě udržován a autentičnost s filmem je znát na každém kroku. Ve Kvildě měla sídlo pila, kde bylo filmové zemědělské družstvo. Pila se nacházela na kraji obce u cesty vedoucí k Pramenům Vltavy. Dále se zde nacházel filmový konzum. Je zajímavé, že zatímco ve filmu Král Šumavy jako obchod posloužila levá část stavení, ve které se nyní prodávají sportovní potřeby, v trilogii je to již pravá přístavba, ve které sídlí obchod s potravinami dodnes. Ve Kvildě se točila rovněž zahradní párty s kancem Joklíkem. Divočák byl pro potřeby natáčení zapůjčen od soukromého majitele a vycvičen. I tak kanec Joklík přeskočil plot a hnal se pryč. Byl naháněn filmovým štábem, pohraničníky i majitelem. Chycení se po usilovném nahánění podařilo. A jak to bylo s ostatními zvířaty zasazenými do šumavské přírody? Režisér Václav Gajer k tomu uvedl: „Jeleny jsme točili v Boubínském pralese. Na ostatní zvěř jsme v přírodě z časových důvodů čekat nemohli. Spolupracoval s námi ředitel zoologické zahrady na Hluboké, který nám dodával veškerou zvěř, kterou jsme potřebovali - vydry, lišky, srnky, jezevce aj. Veverku a výra nám zapůjčil jeden pražský chovatel. Významnou úlohu ve filmu má jezevčík. Toho našeho jsme vybrali z 30 adeptů a je to přímo šampión ČSSR, vynikající norník, který získal již mnohá ocenění na nejrůznějších výstavách.“ Dále se trilogie s Tomášem Holým točila na Horské Kvildě, Zadově nebo Churáňově. Ve filmu jsou i nádherné záběry Chalupské slatě u Borové Lady.
 
Klostermannova chalupa v Srní a porovnávací snímky
 
 
 
 
 
Kvilda a porovnávací snímky
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Chalupská slať a porovnávací snímky
 
 
 
 
Povídání zakončím smutnou událostí. V poslední den natáčení posledního filmu Za trnkovým keřem se hlavní kameraman Rudolf Milič vážně poranil a svým zraněním ve vimperské nemocnici podlehl. Velmi smutně tak skončilo dokončení posledního filmu o klukovi a dědovi ze Šumavy, kteří za celou dobu mezi sebou hledali smysl a počínání života v krásách šumavské přírody.
 
 
OBRAZOVÁ GALERIE K TÉMATU: momentky z natáčení (1-22, zdroj: Filmové studio Barrandov), povídání o trilogii v časopisech z let 1978-1980 (23-28, zdroj 23-24: Květy ze dne 15. 6. 1978, zdroj 25-26: Kino ze dne 13. 11. 1979, zdroj 27-28: Květy ze dne 31. 7. 1980), Klostermannova chalupa v Srní (29-39).
13.jpg
14.jpg
15.jpg
16.jpg
17.jpg
18.jpg
19.jpg
20.jpg
21.jpg
22.jpg
23.jpg
24.jpg
25.jpg
26.jpg
27.jpg
28.jpg
29.jpg
30.jpg
31.jpg
32.jpg
33.jpg
34.jpg
35.jpg
36.jpg
37.jpg
38.jpg
39.jpg
40.jpg
41.jpg
42.jpg
43.jpg
44.jpg
45.jpg
46.jpg
47.jpg
48.jpg
49.jpg
50.jpg
51.jpg