Do Kunžvartského úseku jsou pojaty čtyři roty Volarské brigády, které byly dislokovány u nedaleké spádové obce Kunžvart (v současnosti Strážný). Patří sem roty Žďárek, Světlé Hory, Horní Silnice a Dolní Silnice. Obec Kunžvart dostala svoje jméno podle nedaleké zříceniny hradu, který sloužil jako strážiště Zlaté stezky. V roce 1955 byla obec Kunžvart přejmenována definitivně na Strážný podle vrcholu, na jehož svazích zřícenina kunžvartského hradu stojí. Všechny čtyři roty dostaly svoje názvy podle osad, které se zařezávaly do svahů šumavských vrcholků. V lokalitě Kunžvartského úseku působily k dubnu 1949 tyto útvary Pohraniční stráže Sboru národní bezpečnosti: četa Kunžvart a družstvo Dolní Světlé Hory při rotě Horní Vltavice.
Rota Žďárek
Svůj název jednotka dostala od osady Stodůlky. Jak se ale pak rota mohla jmenovat Žďárek? Žďárek (z německého Scheureck) je novější označení pro tehdejší osadu Stodůlky, která se dělila na Přední Stodůlky a Zadní Žďárek. Umístěna byla 200 metrů od turistického ukazatele Žďárek, mezi Stodůleckou a Žďáreckou horou. Od zaujetí sestavy brigády to byla 6. rota 2. praporu Kunžvart, v roce 1955 5. rota 1. praporu Kvilda, v roce 1965 to byla 14. rota 2. praporu Kvilda brigády Sušice. Rota fungovala až do zániku Pohraniční stráže - v roce 1989 spadala pod prapor Volary brigády Sušice.
Rota stála v nadmořské výšce 1 056 metrů. Hlavním objektem útvaru byly dva UBA baráky, pak na stejném místě mezi léty 1960-1961 proběhla modernizace na budovu TUBA (dvě křídla propojená chodbou). Na leteckých snímcích z let 1959 a 1962 jsou k vidění obě stavební varianty roty. Demolice jednotky proběhla v roce 1999. V současnosti je na místě louka s hloučky stromů a nenajdeme zde žádné velké stavební základy.
Rota Světlé Hory
Svůj název jednotka dostala od osady Horní Světlé Hory. Umístěna byla u turistického ukazatele Horní Světlé Hory - je tady lesnatý porost a dole pod cestou jsou skryté trosky světlohorské školy. Od zaujetí sestavy brigády to byla 7. rota 2. praporu Kunžvart, v roce 1955 6. rota 1. praporu Kvilda. Pod praporem ve Volarech a brigádou Sušice byla zrušena k 28. únoru 1964.
Rota stála v nadmořské výšce 915 metrů. Hlavními objekty útvaru byla škola osady Horní Světlé Hory a jeden UBA barák. Na leteckých snímcích z let 1959 a 1962 je jednotka k vidění. I když se zdály být původní domy zaniklých šumavských osad velmi prostorné a pro pohraničníky tak i kapacitně dostačující, byl někdy přistavován jeden UBA barák. Ten je také vidět na leteckém snímku. Kromě školy a dřevěného baráku jsou obecně na leteckých snímcích z 50. a 60. let zachyceny ještě drobné stavby - finský domek pro důstojníky a jejich rodiny, koňské stáje a garáže. Po zrušení roty Světlé Hory proběhla demolice UBA baráku. Škola zůstala zachována, avšak za desítky let zchátrala a v současnosti tady nalezneme torza obvodových zdí se součástmi příslušenství jednotky.
Rota Horní Silnice
Svůj název jednotka dostala od obce Silnice, která se dělila na Horní a Dolní. Umístěna byla na jihovýchodním úbočí kóty Pomezný, u osamoceného domku při zelené turistické značce. Od zaujetí sestavy brigády to byla 8. rota 2. praporu Kunžvart, v roce 1955 7. rota 2. praporu Stožec. Rota Horní Silnice byla zrušena 27. července 1961.
Rota stála v nadmořské výšce 940 metrů. Hlavním objektem útvaru byly dva UBA baráky. Na leteckém snímku z roku 1952 je rota k vidění, na snímku z roku 1962 je už zbouraná s výjimkou objektu koňských stájí. V současnosti je na místě les a můžeme dohledat zděné základy, rozvaliny, součásti příslušenství jednotky a zemní okopy. U cesty mimo les stojí domek coby bývalé stáje a je užívaný pro soukromé účely.
Rota Dolní Silnice
Svůj název jednotka dostala od obce Silnice, která se dělila na Horní a Dolní. Zatímco rota Horní Silnice byla dislokována v hořejší části obce, rota Dolní Silnice byla umístěna o něco níže, a to u silnice vedoucí ke hraničnímu přechodu Strážný, nedaleko mostu přes Řasnici. Od zaujetí sestavy brigády to byla 9. rota 2. praporu Kunžvart, v roce 1955 8. rota 2. praporu Stožec, v roce 1965 to byla 15. rota 3. praporu Volary brigády Sušice. Rota fungovala až do zániku Pohraniční stráže - v roce 1989 spadala pod prapor Volary brigády Sušice. V rámci Volarské brigády při rotě Dolní Silnice působil piket ve Strážném, a to od července 1955 (tj. od doby, kdy byl ve Strážném zrušen prapor).
Rota stála v nadmořské výšce 826 metrů. Hlavním objektem útvaru byly dva UBA baráky, pak na stejném místě v roce 1959 proběhla modernizace na velkou zděnou patrovou budovu. Na leteckých snímcích z let 1952 a 1959/1962 jsou k vidění obě stavební varianty roty. Po zrušení roty sem bylo umístěno stanoviště Policie ČR, po roce 2010 až do současnosti však zůstal areál opuštěný.
OBRAZOVÁ GALERIE K TÉMATU: ROTA ŽĎÁREK / letecká mapa z roku 1959 (1) a 1962 (2-3), topografická mapa z roku 1952 a 1966 (4), rota v 60. letech (5-6, zdroj 5: Josef Petrlík, zdroj 6: Václav Hlava), současný stav (7-20, z toho průseky a pozůstatky po EZOH 15-20). ROTA SVĚTLÉ HORY / letecká mapa z roku 1959 (21) a 1962 (22), topografická mapa z roku 1952 a 1966 (23), světlohorská škola v předválečném období (24), rota v roce 1951 (25-27, zdroj: Jan Hejna), světlohorská škola v letech 1972-1974 (28-29, zdroj: Zdeněk Stejskal), současný stav (30-43). ROTA HORNÍ SILNICE / letecká mapa z roku 1952 (44) a 1962 (45-46), topografická mapa z roku 1952 a 1966 (47). ROTA DOLNÍ SILNICE / letecká mapa z roku 1952 (48) a 1959 (49) a 1962 (50), topografická mapa z roku 1952 a 1966 (51), kresba roty v kronice roty Dolní Silnice (52), rota v letech 1963-1965 (53-56, zdroj: kronika roty Dolní Silnice), rota v roce 1967 (57), EZOH v roce 1966 (58, zdroj: kronika roty Dolní Silnice), současný stav (59-67).