Strážci současných hranic

Od roku 1991 byla ochrana hranic svěřena Federálnímu policejnímu sboru, v jehož organizační struktuře působila Služba cizinecké a pohraniční policie. Od vzniku samostatné České republiky v roce 1993 převzala ochranu hranic Policie České republiky a její Služba cizinecké a pohraniční policie.
 
Zásadní zlom v ochraně státních hranic nastal na konci roku 2007, kdy se Česká republika stala součástí Schengenského prostoru a začala aplikovat pravidla Schengenské smlouvy. Ochrana státních hranic pozbyla na významu - zrušily se hraniční kontroly na hraničních přechodech a začalo platit volné překračování státních hranic kdekoliv a kdykoliv, Služba cizinecké a pohraniční policie byla přetransformována na Službu cizinecké policie. I nadále zůstává ochrana státních hranic v působnosti Policie České republiky. Ochranou hranic se rozumí soubor opatření organizačního a technického charakteru, jehož cílem je zabránit nedovolenému překračování státních hranic České republiky. Tato opatření se provádějí na hraničních přechodech a mimo hraniční přechody, kde je ochrana hranic prováděna v blízkosti státních hranic a dále ve vzdálenosti do 10 km od hranic. Platí, že ochranu hranic zajišťuje Policie České republiky soustavně po celé délce hranic.
 
Ochrana státních hranic České republiky se provádí na základě aktivace tzv. dočasného znovuzavedení ochrany vnitřních hranic podle hlavy IV zákona č. 191/2016 Sb., o ochraně státních hranic České republiky. V případě dočasného zavedení ochrany hranic vláda nebo ministerstvo vnitra opatřením stanoví časový a územní rozsah. Tyto instituce mohou dále stanovit, že státní hranice lze překračovat pouze v místě a v době uvedené v opatření. Takovéto dočasné reaktivace ochrany hranic a hraničních kontrol připadají v úvahu, jestliže to vyžaduje zachování veřejného pořádku a bezpečnosti státu - v těchto případech ochranu hranic aktivuje vláda. V případě bezprostřední vážné hrozby pro veřejný pořádek nebo vnitřní bezpečnost institut aktivuje ministerstvo vnitra.
 
Při dočasné ochraně hranic se na státní hranici provádí kontrola cestovního dokladu podle ustanovení § 3 odst. 3 věty poslední zákona č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech. Zákon o ochraně státních hranic č. 191/2016 Sb. dále zakotvuje oprávnění policistů za účelem dočasné ochrany hranic. V této věci je policista oprávněn na nejbližším místě od státních hranic zastavit dopravní prostředek a provést jeho prohlídku včetně prohlídky zavazadel. Může provést i prohlídku osoby, ovšem pokud je to třeba ke zjištění skutečností, které jsou důvodem pro odepření vstupu cizinci na území České republiky (podle zákona o pobytu cizinců na území České republiky). V blízkosti hranic (do vzdálenosti 10 km od hranic) má policista oprávnění vstupovat na soukromý pozemek v součinnosti s jeho vlastníkem, je-li to nutné k plnění úkolů ochrany hranic. Policie České republiky je dále při dočasné ochraně hranic oprávněna použít technický prostředek zabraňující nedovolené překračování hranic dopravními prostředky. Zařízení se umisťuje ve vzdálenosti do 50 metrů od hranice. Pokud to vyžadují přírodní, technické nebo bezpečnostní okolnosti, lze zařízení umístit až do vzdálenosti 1 kilometru od hranice.
 
I když obecně platí, že výše uvedené úkoly může vykonávat jakýkoliv policista ze sboru Policie České republiky s celostátní působností, primárně je k ochraně státních hranic povolána Služba cizinecké policie. Tento útvar je specializovanou složkou Policie České republiky a kromě ochrany státních hranic samotných vykonává další úkoly: odhaluje příhraniční trestnou činnost, která souvisí s překračováním hranic, uplatňuje opatření proti cizincům, kteří se na území ČR zdržují nelegálně, odhaluje nelegální migraci, vykonává službu na našich mezinárodních letištích (která jsou zároveň hraničními přechody) a plní další úkoly vyplývající ze zákona o pobytu cizinců na území České republiky, z mezinárodních smluv a právních předpisů Evropské unie. Cizinecká policie má ve znaku psa, který byl v minulosti užíván Pohraniční stráží.
 
Pokud síly a prostředky Policie České republiky nejsou dostatečné k ochraně státních hranic (což se týká zejména ochrany tzv. zelené hranice), může vláda podle ustanovení § 22 odst. 1 zákona č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, povolat k plnění úkolů vojáky, příslušníky celní správy nebo příslušníky vězeňské služby. Tyto složky pak mají stejná oprávnění a povinnosti jako policisté, pokud vláda jejich rozsah neomezí.  
 
Spolupráce české a německé policie na státních hranicích na Šumavě