Prostějov místní nádraží - poloha na trati 1.7 km, nadmořská výška 222 m
Prostějovské místní nádraží bývalo kdysi ústředním nádražím Moravské západní dráhy a tomu také odpovídalo jeho vybavení. Stojí tady velká přijímací budova, ke které byla v roce 1912 přistavena pošta. V sousedství pošty se nacházelo velké skladiště a překladiště. Na opačnou stranu od přijímací budovy stojí dva obytné domy pro tehdejší zaměstnance dráhy. Kromě těchto staveb se za kolejištěm nacházela pětimístná výtopna, vodárna s provozním přístavkem a velká kancelářská budova. Výtopny byly součástí větších železničních stanic. Byly v nich „ustájeny“ parní lokomotivy, které bylo třeba zatopit před službou, ale někdy sloužily i k delším odstávkám jako depa. Před prostějovskou výtopnou se lokomotiva otáčela na točně. Ve vodárně se zase čerpala voda do obrovských nádrží a odtud se rozváděla k vodním jeřábům, kde posádky parních lokomotiv prováděly jejich zbrojení. Později bylo na nádraží přistaveno stavědlo.
Nádraží na starých fotografiích a v roce 1976 (obrázek 2 zdroj: Roman Jeschke, obrázek 3 zdroj: Zdeněk Bezrouk, obrázek 4 zdroj: Vladimír Londin / 100 let Moravské západní dráhy)
Výtopna s točnou v roce 1976 s lokomotivami řady 433.0 (obrázek 1 zdroj: Zdeněk Bauer, obrázek 2 zdroj: Bohumil Skála)
Výtopna - v 70. letech lokomotivy řady 433.0, v roce 1976 sestava motorového vozu řady M 131.1, lokomotiv řady 433.0 a lokomotivy řady 735, v roce 1976 noční momentka lokomotiv řady 433.0 a v roce 2006 lokomotiva řady 433.0 pro zvláštní jízdy (obrázek 1 zdroj: stanice Boskovice, obrázek 2 a 3 zdroj: Vladimír Londin / 100 let Moravské západní dráhy)
Nádraží v 90. letech, osobní soupravu zajišťuje lokomotiva řady 735 a 753 a motorový vůz řady 851 (obrázek 1 zdroj: Pavel Krupička, obrázek 2 zdroj: Petr Doležel, obrázek 3 zdroj: Jaroslav Valeš, obrázek 4 zdroj: Michal Beck)
Výtopna s točnou v 90. letech a v roce 2004 s lokomotivou řady 310.0 pro zvláštní jízdy (zdroj: Pavel Krupička)
Výtopna s točnou v roce 1995 s motorovým vozem řady 810 a dále s lokomotivami řady 735, 742 a 754 (obrázek 1 a 2 zdroj: Petr Páleník, obrázek 3 zdroj: Petr Doležel)
Výtopna s točnou v roce 2007 (zdroj: Michal Máca)
Od roku 1889 se mezi výtopnou a nynější ulicí Pod Kosířem nacházela nakládková kolej cukrovaru v Čelechovicích, v roce 1928 byla tato kolej přestavěna, v současnosti už po ní nenajdeme žádné stopy. Další, tentokrát vlečková kolej, se k místnímu nádraží napojuje u současného dopravního hřiště. Vybudována byla také v první rok provozu Moravské západní dráhy a v proměnách doby se k ní napojilo několik podniků - jmenujme například pivovar bratří Wintrů, pak pivovar Dvořák a Binko, obilní skladiště Hospodářského družstva, firma Strádal, Stavební keramika Bakala a Nápravník, OSPAP velkoobchod papírem, Jihomoravské dřevařské závody, Starorežná, Obchodní sladovny a pobočný závod Metalšrot Tlumačov. Lze k vlečkám na obou prostějovských nádražích shrnout, že město jimi bylo hustě protkáno, což vypovídá o tehdejším ekonomickém uvažování a průmyslovém a obchodním umu. Některé jsou využívány, jiné byly zrušeny a upadly do zapomnění.
Nádraží na letecké mapě z roku 1938 včetně nakládkové koleje čelechovického cukrovaru
Některé objekty a prvky železnice na místním nádraží ohlodal zub času, jiné byly zbourány (v roce 2020 byla zdemolována výtopna s přilehlou kancelářskou budovou). Přijímací budova nádraží na svou rekonstrukci teprve čeká.
Starší razítko stanice
OBRAZOVÁ GALERIE K TÉMATU: stanice Prostějov místní nádraží ve výročním roce 2019 (1-36, z toho skladiště 19, obytné domy 20, vodárna 21-23, vodní jeřáb 24, kancelářská budova 25-26, výtopna a točna 27-29).