Nectava

 
Nectava - poloha na trati 36.8 km, nadmořská výška 352 m
 
Osada Nectava je součástí hořejší obce Březinky. Železniční zastávka s nedalekým mlýnem uzavírá Nectavské údolí. Na dně romantického údolí, které je lemováno zalesněnými kopci, se vedle sebe vine silnice, železniční trať a říčka Nectava. Nectavské údolí patří k nejkrásnějším úsekům Moravské západní dráhy. Stanislav Popelka si ho v roce 1911 vybral do sbírky veršů Stíny a odlesky. V Nectavském údolí byla jeden čas (v letech 1889-1930) v provozu nakládková kolej firmy Novák a Ambros provádějící tady nakládku vápence, který se získával z nedalekého lomu. Kolej se nacházela v místech, kde po levé straně tratě stojí domek, který patřil k vápence jež produkovala vápno. Po pravé straně dráhy si můžeme povšimnout vyvýšeného betonového bloku, což je pozůstatek rampy - právě tady se překládala surovina.  
 
Nectavské údolí ve sbírce Stíny a odlesky od Stanislava Popelky
 
 
 
Areál vápenky s nakládkovou kolejí na starých fotografiích
 
 
 
Nectavské údolí na staré fotografii
 
 
 
Nectavské údolí v 90. letech a v roce 2012, osobní dopravu zajišťuje lokomotiva řady 749 a motorový vůz řady 830, zvláštní jízdu zajišťuje motorový vůz řady 850 (obrázek 1 zdroj: Jakub Krejza, obrázek 2 zdroj: Petr Páleník, obrázek 3 zdroj: Daniel Šetek)
 
 
 
Železniční domek u tratě, který byl postaven s provozem dráhy, je věrnou kopií zastávky na Stražisku, avšak bez přístavku. Jeden rozdíl tu přeci ale je - zatímco stražiská štace byla ještě velmi dlouho po uzavření výdejny jízdenek obývaná (a tím pádem i udržovaná), ta nectavská upadla do zapomnění.
 
Stanice v 60. letech (zdroj: Zdeněk Bezrouk)
 
 
 
Stanice v roce 1989 (zdroj: Petr Páleník)
 
 
 
Stanice v září 1989 při oslavách ke 100. výročí Moravské západní dráhy (zdroj: Petr Páleník)
 
 
 
Stanice v 90. letech, osobní soupravu vede lokomotiva řady 749
 
 
 
OBRAZOVÁ GALERIE K TÉMATU: stanice Nectava ve výročním roce 2019 (1-10).
16.jpg
17.jpg
18.jpg
19.jpg
20.jpg
21.jpg
22.jpg
23.jpg
24.jpg
25.jpg