Kostelec na Hané - poloha na trati 6.6 km, nadmořská výška 238 m
Kostelecké nádražíčko mohlo vzniknout už v roce 1883 při zprovoznění dráhy z Olomouce do Čelechovic, avšak železnice až sem prodloužena nebyla - tehdejší žádost odůvodněná budoucí výstavbou cukrovaru byla zamítnuta. Druhou šanci Kostelec nepromarnil a i když měla jít původní trasa Moravské západní dráhy z Prostějova přes Plumlov, byl projekt změněn ve prospěch Kostelce. Než se začala lokální trať z Prostějova stavět, došlo v roce 1887 mezi ministerstvem obchodu a koncesionářem stavby ke sporu. V plumlovském úseku měla být trať pevnější, což by vedlo ke zdražení. Plumlov tenkrát odmítl poskytnout vyšší příspěvek, což byla šance pro Kostelec. Představitelé obce slíbili peníze na stavbu dráhy a zdarma chtěli poskytnout pozemky na výstavbu nádraží. Dále bylo pro Kostelec příznivé, že trasa přes jeho území by byla vedena vhodnějším terénem, což by ušetřilo nějaké náklady. A do třetice, obci se podařilo pro věc získat vlivné osobnosti. Bylo rozhodnuto o stavbě železnice přes Kostelec.
Původně bylo kostelecké nádraží vyprojektováno uprostřed obce, u bývalého kina v ulici Třebízského. Obyvatelé vystoupili s požadavkem, aby bylo postaveno na současném místě s odůvodněním, že „von pré be bel Kostelec zakóřené.“ Tak se nádraží postavilo necelý kilometr před středem vesnice, která se pak další výstavbou domů „natáhla“ směrem k nádraží. Staniční budovy se začaly stavět už v roce 1888 - vznikla přijímací budova, skladiště, obytná budova, výtopna pro jednu lokomotivu (vybudovaná kvůli odbočce železnice na Čelechovice) a v roce 1938 stavědlo. Ve stanici byl nejprve zřízen bufet a později se rozšířil v nádražní hostinec.
Stanice na starých fotografiích
Stanice v roce 1975 a 1986, osobní dopravu zajišťují lokomotivy řady 433.0 (obrázek 2 zdroj: Vladimír Londin / 100 let Moravské západní dráhy)
Oslavy ke 100. výročí Moravské západní dráhy v září 1989 (zdroj: stanice Prostějov hlavní nádraží)

Ze severu ke stanici přiléhá odbočující kolej tratě 309/307 Kostelec na Hané-Senice na Hané-Červenka. A pak to byla (do roku 2025) bývalá nakládková kolej čelechovického cukrovaru. Z jihu je to vlečka křižující silnici z Prostějova do Kostelce a mířící podél polních tratí k průmyslovému areálu mezi Mostkovicemi a letištěm Stichovice. Vznik 5 km dlouhé vlečky, vystavěné ve válečných letech 1940-1941, souvisí s nyní již bývalým vojenským letištěm u Stichovic. Provoz na ní byl zahájen dne 1. listopadu 1941 a stavbu provedla vídeňská firma. V pamětní knize stanice Kostelec na Hané se dále píše: „Na vlečku jezdily dva páry osobních vlaků a nákladní obsluhovací vlaky podle potřeby. Osobní vlaky byly sestaveny z 11 osobních vozů. Celkem jezdilo na letiště asi 700 zaměstnanců. Obsluhovací vlaky byly doprovázeny zaměstnanci letiště. Pro letiště docházely vozové zásilky letecké výstroje a součástek. Tyto byly tříděny a dle potřeby dodávány hlavně polním letištím. Takového kusového zboží docházelo značné množství. Pro letiště docházelo nejprve 5-10 vozových zásilek denně a také tolik se tam ložilo a odesílalo. Později provoz velmi stoupl, docházely celé vlaky materiálu a kladlo se během týdne 200-300 vozů, jednotlivé transporty i o 100 vozech. Stanice pro tento silný provoz nebyla zařízena. Denní počet vlaků vzrostl až na 60.“ Po válce bylo letiště zrušeno a uvolněný areál byl využit pro potřeby Vojenského opravárenského podniku. V současnosti zde sídlí firma Forte (nástupce bývalého VOP) a další část areálu je pronajímána dalším podnikům. Vlečka je v provozu. S Kostelcem na Hané je spojena ještě nakládková kolej v délce 1 km, která sloužila od roku 1923 pro odstavení vozů s cukrovou řepou určenou pro drahanovický cukrovar. Na trať byla napojena u křížení železnice se silnicí směrem na Lešany a vedla podél silnice (nynější ulice Lešanská) až k současné autobusové zastávce na jižním okraji Bílovic. Kolej byla zrušena někdy po 2. světové válce, avšak do současnosti přetrval mostek přes Romži.
Severní část stanice v roce 1940 - odbočující kolej tratě směrem na Senice na Hané a nakládková kolej čelechovického cukrovaru
Stanice na letecké mapě z roku 1938 a nakládková kolej drahanovického cukrovaru (výřezy - začátek u křížení železnice se silnicí, most přes Romži, konec s vážním domkem)
Stanice v 90. letech, osobní dopravu zajišťuje motorový vůz řady 851 a lokomotivy řady 749, 751 a 753 (obrázek 1 zdroj: Pavel Krupička, obrázek 2 zdroj: Leoš Tomančák, obrázek 3 zdroj: Petr Páleník)
Označení stanice se vyvíjelo od změny názvu městečka. Původně se kostelecká stanice úředně označovala jako Kostelec. Kostelců bylo v zemi více a tak od roku 1908 byla stanice přejmenována na Kostelec u Prostějova. V roce 1912 byl definitivně ustanoven název městečka i železniční stanice Kostelec na Hané.
Starší razítko stanice
OBRAZOVÁ GALERIE K TÉMATU: stanice Kostelec na Hané ve výročním roce 2019 (1-15, z toho obytný dům 14, výtopna 15), vlečka k průmyslovému areálu mezi Mostkovicemi a letištěm Stichovice ve výročním roce 2019 (16-32, z toho křížení silnice 16, polní trať od silnice k Romži 17-18, most přes Romži 19, vrata u průmyslového areálu 20, nákladní vlaky v úseku od křížení silnice k Romži 21-32).