Chornice

 
Chornice - poloha na trati 40.4 km, nadmořská výška 319 m
 
Nádraží se rozprostírá na sever od obce Chornice, mezi říčkami Nectava a Jevíčka. Chornické nádraží je křižovatkou - na tři strany se tady rozbíhají tratě - na severozápad k Moravské Třebové a Třebovicím, na jihozápad k Velkým Opatovicím a dále přes Boskovice až do Skalice nad Svitavou a konečně na jihovýchod je situována naše dráha do Prostějova. Každá trať míří do jiného kraje - Pardubického, Jihomoravského a Olomouckého.
 
Starší razítko stanice
 
 
 
Chornické nádraží bývalo uzlovou stanicí Moravské západní dráhy a tomu také odpovídalo jeho vybavení. Stojí tady velká přijímací budova, obytná budova a skladiště. Dále byla stanice vybavena vodárnou s obytnými přístavbami po obou stranách (dochoval se i vodní jeřáb ke zbrojení lokomotiv), výtopnou pro jednu lokomotivu, v roce 1908 vybudovanou točnou a v roce 1953 postaveným stavědlem. Do současné podoby bylo nádraží rekonstruováno v roce 1978 včetně výstavby čerpací stanice s nádržemi pohonných hmot. Tento rok souvisí s ukončením parního provozu na trati. 
 
Nádraží na starých fotografiích (obrázek 1 zdroj: Roman Jeschke, obrázek 3 a 4 zdroj: Oldřich Koudelka / Chornice aneb staletí pod štíhlou kráskou)
 
 
 
Nádraží v roce 1973 (zdroj: Vladimír Londin / 100 let Moravské západní dráhy)
 
 
 
Výbava nádraží v 70. letech - vodárna a zbrojení lokomotivy v roce 1973, výtopna v roce 1973 a točna v roce 1978 (obrázek 1 až 3 zdroj: Vladimír Londin / 100 let Moravské západní dráhy, obrázek 4 zdroj: Jaroslav Křenek)
 
 
 
Nádraží v roce 1973, osobní soupravu vede lokomotiva řady 433.0 (obrázek 1 zdroj: Vladimír Truxa, obrázek 2 zdroj: Josef Chvosta)
 
 
 
Nádraží v první polovině 90. let, osobní dopravu zajišťují lokomotivy řady 735 a 749 a motorový vůz řady 810 (obrázek 1 zdroj: Pavel Krupička, obrázek 2 zdroj: Jiří Novák, obrázek 3 zdroj: zelpage.cz)
 
 
 
Oslavy ke 100. výročí Moravské západní dráhy v září 1989 (zdroj: stanice Prostějov hlavní nádraží)
 
 
 
Většina zařízení se na chornickém nádraží dochovala. Na všechny tři strany dráhy je zajišťována nepravidelná osobní doprava a dále doprava nákladní.
 
Nádraží na letecké mapě z roku 1938 a 2000
 
 
 
OBRAZOVÁ GALERIE K TÉMATU: stanice Chornice ve výročním roce 2019 (1-28, z toho vodárna 12-13, vodní jeřáb 14-15, skladiště 16, výtopna a točna 17, točna 18-22, čerpací stanice 23-24).
19.jpg
20.jpg
21.jpg
22.jpg
23.jpg
24.jpg
25.jpg
26.jpg
27.jpg
28.jpg
29.jpg
30.jpg
31.jpg
32.jpg
33.jpg
34.jpg
35.jpg
36.jpg
37.jpg
38.jpg
39.jpg
40.jpg
41.jpg
42.jpg
43.jpg
44.jpg
45.jpg
46.jpg