Filmová místa na Šumavě - Trilogie s Tomášem Holým

Kdo by jako dítě nechtěl trávit prázdniny v lůnech šumavské přírody. Na přelomu 70. a 80. let natočil režisér Václav Gajer tři návazné filmy – Pod Jezevčí skálou, Na Pytlácké stezce a Za trnkovým keřem. Příběhy vypráví o klukovi Vaškovi (Tomáš Holý), který tráví léto na Šumavě u dědy, hajného Straky (Gustáv Valach).

 

Příběhy ve filmech jsou jednoduché a zároveň nepředvídatelné, jsou pocukrovány značnou vrstvou krásy šumavské přírody a životem v ní. Mnozí z nás by mohli namítat, že taková příroda zůstala jen na filmovém plátně a Šumava dnes vypadá jinak. Není tomu tak. Vzpomínám si, jak dědeček Straka říká vnukovi Vaškovi: „Tys moje naděje a radost.“ Tato krátká a milá slova jednoduše vystihovaly poměry v rodině. Se synem se pan Straka rozešel kdysi ve zlém, jelikož si přál, aby i on byl jednou hajným. Straka ve filmu pravil: „Kam to dotáhl? Dovedu si představit, jaký mu narostl pupek na tom úřadě.“ Hajný Straka po úvodní nelibosti ke vnukovi začal pozorovat Vaškův zájem o přírodu. Později už nezůstalo u zájmu. Hajný Straka brával vnuka s sebou na obchůzky a zaučoval ho do každodenní práce hajného.

 

Velkou roli při natáčení trilogie sehrála Pohraniční stráž a její rota ve Kvildě. Pominu-li zvýšenou bdělost a ostražitost nad dodržováním zákazu vstupu do hraničního pásma (začínalo za obcí Kvilda), podíleli se pohraničníci zejména na technickém zabezpečení při natáčení a doprovodu filmového štábu do hraničního pásma. Někteří z nich se účastnili přímého natáčení.

 

Nebudu rozebírat všechna místa natáčení trilogie. Zaměřím se na dvě hlavní místa – jsou jimi obce Srní a Kvilda. Asi 500 metrů od návsi v Srní stojí Klostermannova chalupa, která v trilogii představovala hájenku dědečka Straky a dočasný příbytek pro malého Vaška. Až do současnosti je celý prostor Klostermannovy chalupy pečlivě udržován a autentičnost s filmem je znát na každém kroku. Ve Kvildě měla sídlo pila, kde bylo filmové zemědělské družstvo. Pila se nacházela na kraji obce u cesty vedoucí k Pramenům Vltavy. Dále se zde nacházel filmový konzum. Je zajímavé, že zatímco ve filmu Král Šumavy jako obchod posloužila levá část stavení, ve které se dnes prodávají sportovní potřeby, v trilogii je to již pravá přístavba, ve které sídlí obchod s potravinami dodnes. Ve Kvildě se točila rovněž zahradní párty s kancem Joklíkem. Divočák byl pro potřeby natáčení zapůjčen od soukromého majitele a vycvičen. I tak kanec Joklík přeskočil plot a hnal se pryč. Byl naháněn filmovým štábem, pohraničníky i majitelem. Chycení se po usilovném nahánění podařilo. Dále se trilogie s Tomášem Holým točila na Horské Kvildě, Zadově nebo Churáňově. Ve filmu jsou i nádherné záběry Chalupské slatě u Borové Lady.

 

Klostermannova chalupa v Srní a porovnávací snímky

 

 

 

 

 

Kvilda a porovnávací snímky

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chalupská slať a porovnávací snímky

 

 

 

 

Povídání zakončím smutnou událostí. V poslední den natáčení posledního filmu Za trnkovým keřem se hlavní kameraman Rudolf Milič vážně poranil a svým zraněním ve vimperské nemocnici podlehl. Velmi smutně tak skončilo dokončení posledního filmu o klukovi a dědovi ze Šumavy, kteří za celou dobu mezi sebou hledali smysl a počínání života v krásách šumavské přírody.

 

 

OBRAZOVÁ GALERIE K TÉMATU: momentky z natáčení (1-8, zdroj: Filmové studio Barrandov), Klostermannova chalupa v Srní (9-19).

© 2016-2017 Zdeněk Šmída Vytvořeno systémem web-rychle.cz