Roty Volarské brigády - Kunžvartský úsek

Do Kunžvartského úseku jsou pojaty čtyři roty Volarské brigády, které byly dislokovány u nedaleké spádové obce Kunžvart (dnes Strážný). Jsou jimi roty Žďárek, Světlé Hory, Horní Silnice a Dolní Silnice. Obec Kunžvart dostala svoje jméno podle nedaleké zříceniny hradu, který sloužil jako strážiště Zlaté stezky. V 50. letech byla obec Kunžvart přejmenována definitivně na Strážný podle vrcholu, na jehož svazích zřícenina kunžvartského hradu stojí. Všechny čtyři roty dostaly svoje názvy podle zaniklých osad, které se zařezávaly do svahů šumavských vrcholků.
 
V lokalitě Kunžvartského úseku působily od 2. poloviny 40. let tyto pohraniční útvary:
 
a) Sbor národní bezpečnosti 9600 (dislokace k září 1948) – 3. pohraniční četa SNB Kunžvart při 1. pohraniční rotě SNB v Horní Vltavici,
 
b) Pohraniční stráž Sboru národní bezpečnosti 9600 (dislokace od ledna 1949 do prosince 1950) – 3. četa Pohraniční stráže Kunžvart + družstvo Pohraniční stráže Dolní Světlé Hory při 1. rotě Pohraniční stráže SNB v Horní Vltavici.
 
Rota Žďárek
 
Rota dostala svůj název od zaniklé osady Stodůlky. Jak se ale pak rota mohla jmenovat Žďárek? Žďárek je novější označení pro někdejší osadu Stodůlky. Ta se dělila na Přední Stodůlky a Zadní Žďárek. Útvar se nacházel na rovině mezi kótami Stodůlecká hora a Žďárecká hora. Byl umístěn cca 200 metrů od nynějšího turistického směrovníku Žďárek u neznačené komunikace mířící ke Žďáreckému jezírku. Rota Žďárek, ležící v nadmořské výšce 1 055 metrů, měla od zaujetí sestavy č. 6 a byla dislokována pod druhým praporem v Kunžvartě. Po zrušení praporu Kunžvart na přelomu června a července 1955 byla jednotka dislokována pod č. 5 k prvnímu praporu Kvilda. Po zániku Volarské brigády v roce 1962 byla žďárecká rota pod č. 16 přiřazena k Sušické brigádě (a praporu Kvilda), kde sloužila až do pádu železné opony.
 
Byly postaveny typické UBA baráky, které se později modernizovaly. Z dobruškovského leteckého snímku z roku 1962 je patrná již provedená modernizace baráků. Jaké jsou současné pozůstatky po rotě? Objekty roty Žďárek sloužily až do úplného zrušení Pohraniční stráže. V 90. letech je převzala Správa Národního parku Šumava a později je srovnala se zemí. Na místě nelze nalézt žádné nadzemní pozůstatky, jen asfaltové plochy a zelenou mýtinu. V místě roty si bývalí pohraničníci zřídili kamennou mohylu s pohraniční knihou. Při mé poslední návštěvě jsem do knihy přidal povídání o tom, jaké rota měla úkoly pod starou Volarskou brigádou. V místech vedení EZOH jsem dohledal kusy betonových sloupů, ostnatý drát a izolátory.
 
Rota Světlé Hory
 
Rota dostala svůj název od osady Horní Světlé Hory. Domky této vesnice se nacházely na hlavní cestě, kterou v současnosti kopíruje červené turistické značení. U turistického směrovníku Horní Světlé Hory je lesnatý porost. Dole pod komunikací se k nebesům upínají trosky světlohorské školy, kterou si pro svoje účely adaptovala Pohraniční stráž. Světlohorská škola byla krásná stavba, což nám dokazují nejen dobové fotografie, ale i vyprávění mého dědy. Byl to prý krásný objekt, který hornosilničáři světlohorákům záviděli. Jak by ne, když hornosilničáři byli ubytovaní ve dřevěných UBA barácích.
 
Rota Světlé Hory, ležící v nadmořské výšce 915 metrů, měla od zaujetí sestavy č. 7 a byla dislokována pod druhým praporem v Kunžvartě. Po zrušení praporu Kunžvart na přelomu června a července 1955 byla jednotka dislokována pod č. 6 k prvnímu praporu Kvilda. Po zániku Volarské brigády v roce 1962 byla rota pod č. 17 přiřazena k Sušické brigádě a praporu Volary. Útvar byl zrušen k 28. únoru 1964.
 
I když se zdály obecní školy v šumavských osadách jako velmi prostorné (a pro pohraničníky tudíž kapacitně dostačující), byly mnohdy ještě přistavovány další objekty. Ostatně z dobových obrázků vyplývá, že hned naproti škole stál dřevěný UBA barák. Z dobruškovského leteckého snímku z roku 1959 jsou viditelné další dva objekty roty - finský domek a stáje. Po zrušení roty Světlé Hory v roce 1964 nebyla škola srovnána se zemí, nicméně velmi chátrala, k čemuž přispěl i nepříznivý šumavský terén a absence střechy, která byla údajně rozebrána na stavební materiál. V současnosti si lze prohlédnout pozůstatky světlohorské školy včetně původní obezdívky domu. 
 
Rota Horní Silnice
 
Rota Horní Silnice se nacházela v místě dnes již zaniklé obce Silnice, na severních svazích kóty Pomezný v nadmořské výšce 940 metrů. Silnice se dělila na Horní a Dolní. Rota Horní Silnice patřila k těm, které byly vybudovány systémem UBA baráků. Útvar měl od zaujetí sestavy č. 8 a byl dislokován pod druhým praporem v Kunžvartě (Strážném). K 1. červenci 1955 kunžvartský prapor zanikl a Horní Silnice nově spadala jako rota č. 7 pod druhý prapor ve Stožci. Jednotka byla zrušena ke dni 27. července 1961. V archivních listinách se jako důvod zrušení roty uvádí následující: „Z hlediska ochrany státní hranice je rota poměrně nevhodně umístěna, protože veškerá činnost na rotě může být dobře pozorována z území protilehlého státu z prostoru Marchhäuser, zejména pak z pozorovacího stanoviště AA z okraje lesa při silnici. Oproti sousedním rotám je tato rota vysunuta směrem ke státní hranici, čímž se značně prodlužuje pásmo střežení vzhledem k průběhu státní hranice a vyžaduje poměrně dosti sil a prostředků.“ Pozůstatky zmíněného pozorovacího stanoviště americké armády se dochovaly – nacházejí se na horizontu za domky Marchhäuser. Je odtud překrásný rozhled do Silnického pohraničí – na dohled je hraniční přechod Strážný/Philippsreuth a úseky střežení rot Horní Silnice a Dolní Silnice, tenkráte nebyl lesní porost a tak byla viditelná i samotná rota Horní Silnice.
 
Jediným dochovaným, byť zrekonstruovaným objektem pohraniční roty Horní Silnice, je budova bývalých zděných stájí pro koně. Na dobruškovském leteckém snímku z roku 1952 jsou patrné dva ubytovací baráky a zákopový systém kolem areálu útvaru pro případnou obranu. Na dobruškovském snímku z roku 1962 je rota již zbořená kromě objektu stájí. V současnosti budova plní funkci hospodářského objektu lesní správy. Západně od ní, nyní již v lesním porostu, stávaly baráky roty. I když místo připomíná prales, lze tady dohledat plno artefaktů – zděné základy, součástky výbavy, zákopy, pozůstatky fontánky a další haraburdí.
 
Na rotě Horní Silnice sloužil v letech 1954 až 1957 můj děda – odkazuji tedy na podrobnější vyprávění o rotě a dalších zajímavostech spjatých s výkonem pohraniční služby.
 
Rota Dolní Silnice
 
Zatímco rota Horní Silnice se nacházela v hořejší části obce Silnice (která se taktéž rozdělovala na Horní a Dolní), rota Dolní Silnice byla umístěna v dolní části obce při silničce vedoucí ke hraničnímu přechodu Silnice (Strážný)/Philippsreut. V současnosti opuštěný objekt dolnosilnického útvaru míjíme u přemostění říčky Řasnice na rychlostní komunikaci, která vede ke hraničnímu přechodu.
 
Rota Dolní Silnice, ležící v nadmořské výšce 825 metrů, měla od zaujetí sestavy č. 9 a byla dislokována pod druhým praporem v Kunžvartě. Po zrušení praporu Kunžvart na přelomu června a července 1955 byl útvar dislokován pod č. 8 ke druhému praporu Stožec. V roce 1962, kdy Volarská brigáda zanikla a rota Dolní Silnice měla č. 7, byla přiřazena k Sušické brigádě (a praporu ve Volarech), kde plnila svoji funkci až do pádu železné opony. Pak v budově sídlila Cizinecká a pohraniční policie. V současnosti je objekt opuštěn. V rámci Volarské brigády působil při rotě Dolní Silnice piket ve Strážném, a to od července 1955 (tj. od období, kdy byl ve Strážném zrušen prapor).
 
Rota Dolní Silnice byla na přelomu let 1950-1951 budována jako soustava UBA baráků. Takřka všechny staré kroniky rot se v úvodu zabývají stavbou útvaru. Ze začátku je zde poukazováno vždy na to, aby jednotka byla dostavěna do konce roku 1950 a od následujícího roku plně zaujala sestavu a plnila funkci. I kronika roty Dolní Silnice toto připomíná, a nejen to. Posuďme sami: „Těmto dvěma zakladatelům a budovatelům našeho útvaru nevadilo, když začalo pršet nebo padat sníh. Z těchto dvou samouků nebyl žádný zedník. Když parta zedníků dodělala základ, zjistili, že je marná jejich práce. O celých 70 cm byl základ užší. A tak po větších nadávkách se soudruzi museli dát do nové práce a vše předělat. A takto vypadalo i se stavěním baráků. Když nechyběly dveře, určitě to byly okna.“ Nejen tedy, že útvary se musely vybudovat narychlo, ale navíc v zimních podmínkách (některé baráky se musely na jaře vlivem roztátého sněhu vybudovat znovu) a rukama soudruhů, kteří neměli žádné zkušenosti se stavbou. Nicméně bylo pravidlem, že k budování každého útvaru byl přizván zkušený pracovník, který se stavbou z profesního hlediska pomáhal. Modernizace UBA baráků přišla v letech 1957-1958. Nebyly modernizovány na TUBA, ale postavila se nová vysoká budova, která se po dalších úpravách dochovala dodnes. Kronika v této věci uvádí: „Na jaře přišli na rotu opět zedníci, aby pokračovali ve stavbě, kterou v minulém roce začali. Staví totiž pro nás nové bydlení. Naše staré UBA baráky se již pomalu, ale jistě rozpadávají a co chvíli se někdo propadne do hlubin základů. Novou pěknou rotu svým nástupcům ze srdce přejeme, protože sami jsme zkusili obtíže provizorního bydlení v dřevěných barácích!“ Z dobruškovských leteckých snímků z let 1952 a 1959 jsou patrné obě stavební varianty útvaru.
 
 
OBRAZOVÁ GALERIE K TÉMATU: ROTA ŽĎÁREK / letecká mapa z roku 1962 (1-2), topografická mapa z roku 1952 a 1966 (3), rota v 60. letech (4-6, zdroj 4 a 6: Václav Hlava, zdroj 5: Josef Petrlík), současný stav (7-20, z toho průseky a pozůstatky po EZOH 15-20). ROTA SVĚTLÉ HORY / letecká mapa z roku 1959 (21) a 1962 (22), topografická mapa z roku 1952 a 1966 (23), světlohorská škola v období první republiky (24), rota v roce 1950 (25-27, zdroj: Jan Hejna), současný stav (28-41). ROTA HORNÍ SILNICE / letecká mapa z roku 1952 (42) a 1962 (43-44), topografická mapa z roku 1952 a 1966 (45). ROTA DOLNÍ SILNICE / letecká mapa z roku 1952 (46) a 1959 (47) a 1962 (48), topografická mapa z roku 1952 a 1966 (49), kresba roty v kronice roty Dolní Silnice (50), rota v letech 1963-1965 (51-54, zdroj: kronika roty Dolní Silnice), EZOH v roce 1966 (55, zdroj: kronika roty Dolní Silnice), současný stav (56-64).
01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg
10.jpg
11.jpg
12.jpg
13.jpg
14.jpg
15.jpg
16.jpg
17.jpg
18.jpg
19.jpg
20.jpg
21.jpg
22.jpg
23.jpg
24.jpg
25.jpg
26.jpg
27.jpg
28.jpg
29.jpg
30.jpg
31.jpg
32.jpg
33.jpg
34.jpg
35.jpg
36.jpg
37.jpg
38.jpg
39.jpg
40.jpg
41.jpg
42.jpg
43.jpg
44.jpg
45.jpg
46.jpg
47.jpg
48.jpg
49.jpg
50.jpg
51.jpg
52.jpg
53.jpg
54.jpg
55.jpg
56.jpg
57.jpg
58.jpg
59.jpg
60.jpg
61.jpg
62.jpg
63.jpg
64.jpg